I made this widget at MyFlashFetish.com.

Wednesday, 21 December 2011

Kenapa "babi" dipersalahkan?



   Program:FANTASTIC-lahh:Kenapa "babi" dipersalahkan?
       Siaran: TV5
Pengacara:Nazmi Mokhtar & Lisa Surihani
       Masa:7am-8am





Hi,bertemu kita lagi pada waktu dan hari yang sama dalam rancangan "FANTASTIC-lahh!".Anda kini bersama saya,Nazmi Mokhtar dan Lisa Surihani dalam rancangan bual bicara yang terhangat di Malaya.Kali ini kita akn membincangkan tentang............








"Bangun2!.Solat Suboh tu.Dah nak dekat pukol tujuh dah ni.",bebelan mak gua mula memasuki telinga.
"Ok,nak bangun la ni.."terasa seperti ade bebanan 10kg di kelopak mata gua ni.


La,aku mimpi je rupanya.Ingatkan jadi pengacara rancangan realiti di dunia realiti.Tapi hanya rancangan realiti di alam fantasi ketika aku bermimpi.


Kali ni,aku nak mempersoalkan tentang satu perkara iaitu,"Kenapa 'babi' dipersalahkan?".Sebagai contoh,pemuda A tidak puas hati dgn jejaka B,lalu berkata,"Asal perangai ko macam 'babi'?".Dan disini kita dapat lihat,bagaimana babi dijadikan bahan untuk meluahkan rasa tidak puas hati pemuda A kpd jejaka B.





                     Ape salah "beliau" sampai korang tak puas hati sgt?





Babi mengikut kamus dalam bahasa omputeh ialah "pig is a pink or black animal with short legs and not much hair on its skin.Pigs are often kepton farms for their meat,which is called pork,ham or gammon".So,kat sini takde pon yg menjelaskan kenape babi sedap selalu dijadikan bahan cercaan/hinaan.Malah,tiada satu pon kajian saintifik yg membuktikan perkara ini terjadi.



Antara adegan yg melibatkan perkataan 'babi':

1."Babi betul batu ni.Selamat aku tak jatuh."


2."Giler babi-nyer.Aku menang beb game tadi"


3."Asal ikan ni rase cam babi ha?"


4."Babi betul babi ni,nasib baik aku tak kene sondol tadi!"


5."Cam babi pon ade ngko ni."








    Antara adegan yang berjaya ditangkap oleh para-para paparazzi.






Aku tahulah babi ni haram buat Muslim.Tapi korang tahu tak perasaan "dia" bila korang asyik mention name "dia" dalam perbualan korang?"Dia" pon ade hati dan perasaan tau.Ape kate korang tukar subjek daripada 'babi' tu kepada benda lain.Contohnye:




1."Ayam betul batu ni.Selamat aku tak jatuh."


2."Giler ayam-nyer.Aku menang beb game tadi"


3."Asal ikan ni rase cam ayam ha?"


4."Ayam betul babi ni,nasib baik aku tak kene sondol tadi!"


5."Cam ayam pon ade ngko ni."















                           Ayam digantikan sebagai subjek.










Tapi nasik telah menjadi bubur ayam McD.Penggunaan perkataan 'babi' ni telah menular dikalangan remaja masa kini.




                                                               





Kesimpulanya,sebelum terlambat dan kepada yg telah sedar berubahlah.Anda mampu mengubahnye.Bahasa budaya kita.Gunalah kata2 yg sopan serta berbudi bahasa supaya kita dihormati orang lain.Renung2kan dan selamat jalan beramal.Bye!






                               Say no to pigs in our daily conservation!








p/s:pesanan buat diriku yg lupa.muahaha.

No comments:

Post a Comment

Bla , bla , bla !