I made this widget at MyFlashFetish.com.

Friday, 30 September 2011

ORANG TUA CAKAP,KALAU. . . . .

Hei semue!Salam perpaduan.Kite sebagai rakyat Malaysia mesti mengenali adat dan budaye yg ditunjukkan oleh setiap bangse yg ade di negare ni.

Bagi bangsa Melayu,ade satu perkara yg pastinye sinonim dlm kehidupan seharian iaitu pantang-larang.Die lebih kurang mcm ni ar,"orang tue2 kate,kalau.........".Dah takde ayat lain dah.Bende ni dah diwarisi oleh nenek moyang kite sejak Zaman Renaissance lagi(*google search bg mendapatkan gambaran lebih jelas).



                         Orang tue dihormati,yang kecil disayangi.






Jika kita kaji,kupas sedikit demi sedikit,kite akan tahu sebenarnya terdapat byk pantang larang yg sebenarnye masih ade yg mempercayainye.Dan gue rase bende2 ni sebenarnye tak betol pon,mungkin dulu orang tue tak nak generasi akan dtg buat perkare2 yg tak elok mengikut keadaan.Mereka(org tue) telah menetapkan rasional mengape pantang-larang2 ini dibuat.

Sekarang kite lihat contoh2 pantang larang yg digembar-gemburkan:

Pantang-larang:
1.Kalau menyanyi kat dapur,nanti dapat suami tua bagi perempuan.




                                    Senduk pon dijadikan mikrofon.


Rasional/sebab:
Orang tue nak anak dare yg masak kat dapur fokus terhadap hidangan yg sedang dimasak.Kalau masak sambil menyanyi nanti peratus utk masakan hangit meningkat sebanyak 70%.Tapi perempuan zaman sekarang byk kawin dgn org tue especially artis/penyanyi.Ini mungkin kerana mereke melanggar pantang-larang ini sewaktu remaja dulu.Gua rase Siti Nurhaliza dulu mmg hobi die nyanyi kat dapur sebagai latihan vokal di mase terluang.I guess actually.Hee.



Pantang-larang
2.Jangan makan limpa,nanti nak berkhatan susah.




                                                 Memang sedap!






Mase tangkap gambar mesti senyum(tahan sakit),baru nampak macho!




Rasional/sebab:
Sebenarnye,orang tue nak bolot semue kekayaan lauk limpa masak pedas yg dimasak.Sebab itulah budak2 yg belom berkhatan tak boleh makan.hee.






Pantang-larang:
3.Jangan duduk atas bantal,nanti tumbuh bisul.


                                           Gambar sekadar contoh.






                                  Contoh bisul yg tumbuh.






Rasional/sebab:
Orang tue mahu cucu-cucunye menghormati bantal.Hal ni kerane,bantal digunakan untuk kepala dan bukan untok bontot anda.Harap faham ok!








Pantang-larang:
4.Jangan tidur ramai2 dlm satu katil,tak elok.




                               Tidur merupakan salah satu hobi gua!




                                             Tidur mmg best kan?






Rasional/sebab:
Ini sebenarnye,orang tue dulu2 tak nak orang yg tidur hujung jatuh katil dan sekirenye perkare ini berlaku,pastinye sakit badan,pening kepala akan menganggu prestasi anda.(iklan Panadol).Haha.







Pantang-larang:
5.Jangan bukak pintu waktu maghrib,nanti setan masok.




                          Tutup pintu bila masok waktu maghrib.






Rasional/sebab:
Hal ini kerane,pada waktu maghrib seelok-eloknye  mengerjakan solat Maghrib.Orang tue tak mahu generasi mereka terlalu sibuk sampaikan terlupe pada yang Maha Esa.




Pantang-larang:
6.Jangan tunjuk pelangi,nanti tangan kudung.






                         Nampak tak permainan die mcm mane?






Nanti kudung mcm ni:

                                       Mengerikan bukan?








Rasional/sebab:
Dalam byk pantang-larang,pantang ni la paling susah gua nak expelein kat korang.Mmg takde rasionalnye kalau tunjuk pelangi,tangan kudung.Nak kate hukuman khudud pon bukan.Gua rase semue org tak boleh nak bagi tahu makna disebalikn pantang ni.Tapi sebagai ahli BADAR sekolah gua,aku rase org tue tak bagi tunjuk pelangi mungkin kerana diorang nak kita memuji kebesaran/kekuasaan Allah,tuhan sekalian alam.



Kesimpulannye,semue bende yg terjadi ade hikmahnye.Betul tak Lisa?



                            Bagai pinang dibelah belah dua kan?
                                     

P/s:Gua tak suke KRU sbb ade Yusrrrrry!

Saturday, 17 September 2011

KITA SUDAH BEBAS!

Hari Jumaat lepas 16 hb bersamaan dgn Hari Malaysia.Hari ini dinamakan Hari Malaysia sbb untuk mengingati peristiwa dimana Sabah,Sarawak dan Tanah Semenanjung digabungkan menjadi sebuah negara yg dinamakan sebagai Malaysia seperti yg korang tau sekarang.Hebat tak sejarah gua!



                         Inilah peta Malaysia yg diambil dari satelit Google Image.






                       Kita patut menghargai keharmonian yg dicapai negara.






Kita juga patut bersyukur kerana dpt hidup dalam keamanan walaupun hidup berbilang kaum.Bak kate pepatah "Sepakat membawa berkat"!.


               Bapak!Ni iklan ratu cantik Malaya ke gambar hiasan?




Tapi sekarang kite semue dpt tgk ade sesetengah rakyat Malaysia yang tidak menghargai kemerdekaan yg diperoleh negara itu sendiri dgn melakukan pelbagai kelakuan yg tidak sepatutnye dilakukan(mcm mane tu!).
Disini,gua nak berkongsi dgn korang semue contoh2 dibawah.Cer tengok:

1.Bergaduh sesame sendiri demi kepentingan masing2 walaupun satu warganegara.







                 Situasi ini sebenarnye telah mengotori name bersih Malaysia.






2.Tidak mensyukuri nikmat bekalan makanan/air/elekrik yg diterime.




                             Membazir merupekan amalan syaitan.                              






                                Dasar tak bersyukor betol!








                                  Sampai melimpah-limpah.
                                         




Cer kite fikir sahabat2 kite yg tidak bernasib baik di luar sane.Nak minum air paip ngan roti kosong pon sikit punyer susah korang tau tak!Tak pecaye tgk ni.



                 Kalau lepas ni korang tak bersyukur lagi tak tau la!






                              Korang tak kesian ke kat diorang ni?




Diorang kat sane mmg cukop pyh ar kalau nak minum air paip sekalipun or biskut "marry"(betul ke aku eja name biskut ni).Dan byk yang mati akibat kebuluran dan penyakit yg berbahaya.


                                                Dasyat tak?






3.Merungut di atas sedikit ketidaksempurnaan yg kerajaan Malaysia lakukan.




                                        Tersilap gambar contoh.hee.




                                           Aaarrrrggghhhhhhh!!!






Konklusinya,kita sebagai generasi baru Malaysia haruslah menghayati kemerdekaan negara sebaik-baiknye.Kita harus juge memikirkan tntg jasa-jasa pejuang-pejuang tanah air seperti Tunku Abdul Rahman,Dato'Maharajalela,Tok Janggut dan lain2.




                                                     Tugu Negara.




Oleh kerana kemerdekaan negara yg kita peroleh 54 tahun dahululah kita boleh hidup seperti sekarang ini.






Renung-renungkan dan selamat beramal.Bye!#

p/s:Keamanan merupakan elemen penting dlm kehidupan.