I made this widget at MyFlashFetish.com.

Saturday, 20 August 2011

Gelagat Ramadhan


"Kriiiinnggggggggggggggggggg!!!",bunyi sirens yang boleh membuat mimpi2 indah para pelajar hostel sekolah aku lenyap begitu sahaja dan akan menimbulkan satu perasaan yg kurang senang iaitu marah.

Maka terpaksalah para pelajar bangun dan bergegas ke dewan makan untuk melantak bersahur.Btw,gua nak bagi tau,hari ni dah masuk hari ke-19 kitorang berpuase.

Post kali ni gua nak cerite pasal bulan Ramadhan dgn gelagat2 yg pastinya sinonim dlm kehidupan korang masing2.


Solat sunat terawih biasanya akan dilakukan selepas sahaja selesai solat Isyak.Sebenarnye rakaat solat sunat terawih ialah sebanyak 20 rakaat.


              Amalan sunat di bulan Ramadhan;solat sunat terawih.


Tetapi terdapat banyak gelagat apabila solat sunat terawih ini dilakukan.Antaranya:

1.Apabila sudah selesai buat 8 rakaat,saf yg tadinye 10 saf tinggal 2 saf je yg masih lagi mengerjakan terawih.Situasi ini senang dilihat i masjid2 berhampiran rumah anda.

                                     Gambar hanya sekadar contoh.

2.Apabila jemaah haji sedang kusyuk mengerjakan terawih.Tibe2 bunyi mercun akan memecah kebuntuan keheningan malam.Ini juge akan menimbulkan rasa tidak puas hati pakcik2 kepada bebudak yg main mercun.  Aksi mencarut dan melatah oleh pakcik2 jemaah akn terjadi.

                                    Kebaboooooooom!!!


                                             Celaka punye budakk!!


Gelagat lain di bulan pose ini ialah:


1.Ade segelintir orang yg sanggup membayar beberapa buah klinik bagi mendapatkan MC atau surat sakit bagi mengatakan yg mereka sakit gastrik dan tidak boleh berpuase di bulan Ramadhan ni.

                        Digunakan sebagai alasan utk tidak berpuase.

2.Ade juge yg menggunekan alasan musafir untuk tidak b'puase di bulan Ramadhan ni.Musafir zaman nabi dulu boleh la tak puase sbb naik unta,panas terik, perjalanan jauh.Bukan mcm zaman sekarang ni,dah ade byk kenderaan canggih.

                          Bas antara perkhidmatan awam yg boleh dinaiki.

Gelagat di bazar Ramadhan:

1.Ramai yg akan rambang mata apabila melihat juadah2 yg dijual sehingga mengakibatkan amalan membazir semase berbuke.

 
                                            Situasi di bazar.


                                         Ramai bapak!nye orang.


Dan gelagat yg terakhir yg boleh kite lihat ialah,aktiviti membeli-belah.

1.Manusia akan terkejut melihat potongan badan harge yg ditawarkan oleh kebanyakan kompleks membeli belah.











    Antara banner2 yg ditayangkan oleh kompleks membeli belah.



Konklusinya,bila tibe bulan pose mesti banyak garam ragam yg dpt dilihat.


p/s:kalau tak puase tak boleh raye tau!